Hur många kommer att behöva dö för Sten (M)ordins mordiska bussterminalplaner?

MÅNGA DÖDA – BUSSBRAND I SLUSSEN GARAGET
Så här kan löpsedlarna snart se ut om Sten Nordin får som han vill:

bussbrand
Farliga förbindelser
Tor Edsjö, arkitekt och planerare, arbetsgruppen Slussen Plan B
”Nya Slussen” blir en farlig plats för många. Cyklisterna kläms mellan bilar och bussar. Stadsgårdsledstunnelns utformning följer inga regler om tunnelsäkerhet.

Katarinabergsterminalen är en mardröm. Riskanalyser som gjorts har först hemligstämplats. När de sedan lämnades ut var de kraftigt censurerade. Men det som finns kvar visar att riskerna är oacceptabelt stora.

bussbrand_helsingborg_2012

2012 den 14 februari 2012, inträffade en stor bussbrand på Ättekullsgatan i Helsingborg.  Det kan hända i Alliansens föreslagna bergbussterminalen i Katarinaberget, 1000-tals människor instängda – tvungna att ta sig ut uppför trappor – sex våningar upp.

Hur många kommer att behöva dö
för Sten (M)ordins mordiska bussterminalplaner i Katarinaberget?

Det började som en enkel påkörning i det hala väglaget. Men inom loppet av någon minut brann båda stadsbussarna explosionsartat.
– Jag skrek till de andra att vi måste ut, säger passageraren Sune Bengtsson, 75.

– Vi hann precis sätta oss i säkerhet innan allt stod i ljusan låga. Det var en explosionsartad brand med lågor på tio meter.

Båda bussarna drevs av miljövänlig biogas och hade av säkerhetsskäl sina tankar placerade på taket. Från tanken går ledningar till både motor och påfyllningsrör.

Två bussar blev utbrända. Lyckligtvis var det få passagerare med i fordonen och ingen person skadades fysiskt. Bussarna drevs med biogas och på ett tidigt stadium misstänktes drivmedlet vara en komponent i olyckan. Tidigare har räddningstjänsten gjort en utredning kring händelsen där man konstaterade att brandkårens insats fungerade bra. På torsdagen blev Statens Haverikommissions (SHK) utredning klar.

Släcksystemet släckte inte när två bussar brann i Helsingborg för exakt ett år sedan. Statens Haverikommission vill ha regelverk för bussars släcksystem och bättre utbildning bland räddningspersonal och chaufförer.

Hur många kommer att behöva dö
för Sten (M)ordins och Alliansens mordiska bussterminalplaner?

Klicka för att få se den leende mordbrännaren!
eld

Slussen – vad händer nu?
Onsdag 02 apr 2014 18.00 ABF-huset
Kerstin Wickman, Tor Edsjö, Kajsa Althén och Gösta Blücher
Arkitekter, byggnadshistoriker, forskare och skribenter om stadens hantering

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s